Een lijst van de auto's die ik tot nu toe heb gehad.
PeriodeAutoBouwjaarMotorinhoudPK'sKm stand
08-2023 - hedenBMW 535i (F11)20163.0L306 pk132k >> ?
Gezinsuitbreiding... Van familie én wagenpark ;-) Omdat Martine de auto ook steeds vaker gebruikt was een tweede auto wel gewenst. In België een chique 5ER gevonden in de juiste kleuren en met juiste opties. To be continued...

09-2019 - hedenBMW 525i (E39)20032.5L192 pk126k >> ?
Na het abrupte einde van de 118d toch maar weer op zoek gegaan naar BMW, en wel specifiek een youngtimer. Doordat er weer meer rally's en websites geproduceerd worden is het fiscaal zeer aantrekkelijk. Bij PuurBMW in Friesland stond een piekfijne 5ER uit 2003. Geimporteerd uit Duitsland van een familie die hem als 3e auto maar weinig hadden gebruikt. Misschien iets minder sportief dan de 1ERs maar wel ontzettend fijn rijden.

07-2018 - hedenMG B19651.8L97 pknvt
Samen met Martine fantaseerden we wel eens over een eigen cabrio / klassieker. Nadat we dit bij de MG Workshop in Monster hadden uitgesproken kwam deze B uit 1965 op ons pad. Meteen verliefd! Ontzetten leuk (open) touren/rijden, en staat standaard droog in de garage.

04-2018 - hedenBMW 118d 2.0 (F20)20132.0L141 pk151k >> ?
Met gemiddeld 35-40 duizend kilometer per jaar toe aan een diesel. Totaal tevreden over de vorige 1ER en dus bij de 118 gebleven. Wel weer 2 jaar nieuwer, wat toch weer in extra comfort resulteert. Het bruin lederen sport intereur op blauwe lak was een hele gave combi, maar vrijwel niet te vinden voor een vervanger. Daarom gevallen voor een strak alcantara M-interieur.

09-2015 - 04-2018BMW 118i 2.0 (E87)20112.0L143 pk115k - 214k
Aangezien de fantastische Audi na 4 jaar toch wel wat ouderdomskwaaltjes kreeg, werd het tijd voor nieuw(er) Duits geweld. De flinke benzine dorst van de Audi was nooit een probleem geweest aangezien vrijwel alle kilometers zakelijk waren. Echter nu er weer meer privé kilometers aankomen was een iets zuinigere auto wel een pré. Deze 118i uit 2011 is even flink nieuwer dan de vorige auto('s) en daarmee weer wat comfortabeler. De zuinige 2 liter motor komt nog heel aardig uit de verf, en met het M-onderstel plus M-interieur oogt rijdt en oogt alles stoer. De heerlijke combinatie van TiefseeBlau met het donker bruine interieur maakt het wat mij betreft helemaal af.

In verband met werk gaan de kilometers helaas te hard; in 2,5 jaar een ton verder... Toch maar naar een diesel kijken.

11-2011 - 09-2015Audi A4 Avant 2.4 V619982.4L165 pk179k - 289k
Door een ontzettend goede deal met de verzekering kreeg ik voor de S40 nog een goede smak geld. Van dit geld kon ik eigenlijk direct deze chique audi aanschaffen. Hij kwam toevallig op mijn pad en de prijs was erg aantrekkelijk.
Gewoon doen dus! Net wat meer comfort en vooral een behoorlijk snel motorblokje; ik wist niet dat een stationwagen zo sportief kon zijn!

02-2011 - 12-2011Volvo s40 1.8i 16v19961.8L115 pk123k - 136k
Na een paar keer succesvol rijden in de 440-klasse, leek het me na de laatste hiervan een goed idee om eens een stapje omhoog te zetten. De net iets nieuwere en modernere s40 heeft net wat mooiere rondingen en komt net iets professioneler over. Enkele dagen struinen op marktplaats en langs particulieren en garages worp zijn vruchten af; een bordeaux rode s40 uit 96 met pas 123k op de teller. Daar kunnen we nog wel even mee vooruit!

Zoals het tot nu toe met elke auto buiten mijn schuld om afloopt, ging het nu ook mis met de S40. Eind november sta ik voorgesorteerd om naar links te gaan op een kruising. Een onoplettende rijder remt te laat en klapt vol achterin. Auto totall loss voor de verzekering...

03-2010 - 02-2011Volvo 440 1.8i19971.8L90 pk220k - 240k
Nadat de eerste 440 zijn einde vond op een T-splitsing in Borne ging ik op zoek naar een nieuwe. Deze had ik redelijk snel gevonden. Met een hoop extra opties die de vorige 440 niet had is deze een echte vooruitgang.
De estate achterklep heb ik er niet meer op gezet, stiekem is met een (foute) spoiler rijden best wel leuk!
In de zomer van 2010 is de uitlaat blijven hangen op een putdeksel. Hierbij scheurde de uitlaat vanaf het spruitstuk los. 2 lasnaadjes verder kon de auto weer doorrijden. Helaas kwam hij hiermee niet door de APK in 2011. Reparatiekosten voor het uitgescheurde stuk bij het spruitstuk waren mij net wat te hoog.

07-2009 - hedenVolvo 245 GL(E)19792.1L130 pk214k >> ?
Aan het beging van de zomer van 2009 ging ik op zoek naar een aantrekkelijke oldtimer. En die vond ik. Een mooie witte 245 met rood interieur.
Extra opties; overdrive, stuurbekrachtiging, airconditioning en cruise control waren erg speciaal voor die tijd.
Deze zweedse tank heeft me nog geen moment in de steek gelaten.


06-2009 - 07-2009Volvo 440 1.8i LPG19951.8L90 pk200k-200k
Deze telt eigenlijk niet echt mee. In mijn zoektocht naar een 440 estate achterklep kwam ik deze witte 440 estate tegen. De verkoper wilde niet los de achterklep kwijt. Daarom heb ik de hele 440 gekocht. De 440 was technisch niet helemaal in orde maar toch binnen een maand weer doorverkocht zonder estate-achterklep. Had ik wel even 5 auto's op mijn naam!

Op de foto ziet de auto er nog best goed uit. Helaas zie je op zo'n foto niet de weggewerkte roestplekjes, slechte banden en een niet werkende G3 installatie.

04-2009 - 03-2010Volvo 440 DL Automaat19921.7L100 pk116k - 146k
Omdat ik mijn opa had geholpen met het vinden van een prima Renault Kangoo met rolstoel-lift en al, kreeg ik als 'dank' de oude boodschappenwagen van zijn vrouw.
De grijze 440 had een rode zijspiegel en over de hele carosserie krassen en deuken. Ik heb alles wat opgeknapt en zelfs een 440 estate-achterklep weten te vinden!
Helaas keek mijn vriendin eind februari 2010 niet goed naar rechts toen ze linksaf sloeg op een T-splitsing, een lichte crash maar afgeschreven 440 was het gevolg.


09-2008 - 07-2009Peugeot 205 1.1 accent19931.1L60 pk190k - 205k
Van een kennis kon ik voor 250,- een prima peugeotje 205 overnemen. Er stonden wel behoorlijk wat kilometers op de teller maar opzich was hij verder in prima staat. Ik werd 2e eigenaar(!) van de 205 en heb er zonder er ook maar iets aan te hoeven doen ontzettend veel in gereden.
Na nog geen jaar begon de auto een beetje te sputteren en te stotteren. Toen ook de koppeling begon te slippen heb ik hem voor een fles sterke drank van de hand gedaan.

04-2007 - 01-2008BMW 325E (E30)19872.7L150 pk320k - 340k
In mijn eerste studiejaar kon ik voor nog geen 500,- euro een oude BMW E30 overkopen. De verkoper zou hem eigenlijk naar de sloop brengen maar wilde er nog wel iemand blij mee maken.
Een testritje maakte een hoop kabaal en het leek erop dat de hele uitlaat kapot was. Even een blik onder de auto vertelde me dat de uitlaat alleen los zat bij het motorblok. Niets gezegd en de auto voor een prikkie meegenomen.
Tevens was het spruitstuk en de uitlaat van Hartge wat voor de nodige extra PK's zorgde.
Natuurlijk zat er ook best wat roest her en der, toch leek het me allemaal wel APK waardig.

Een eerste 2e auto (naast de 306) en dan ook nog eens een achterwiel aangedreven 6-cilinder!

Leuk verhaal; in 2007 wilde ik voor de E30 een nieuwe APK. Ik reed langs de garage, parkeerde de auto buiten, liep naar binnen om te vertellen dat ik een APK keuring wilde voor mijn BMW E30.
De garagehouder begint enthousiast over de E30 te praten, en vraagt of het een 325 is. Ja zeg ik, een met een 2.7 liter motor zelfs!
Een paar youtube-filmpjes van driftende BMWtjes verder vraagt de garagehouder waarvoor ik ook alweer kwam.
APK zeg ik. Oh ja! zegt de garagehouder, dat is dan 40 euro!. (De auto is de garage nooit in geweest!)


In de zomer van 2007 kreeg ik de optie om de auto gratis volledig te schuren/spuiten. De kleur was dan wel appel/gif-groen, maar met de paint-job was wel meteen alle roest mooi weg.

Helaas heeft een huisgenoot die minder bedreven was in het besturen van dit beest 2 keer een ongeluk met de e30 gehad. De 2e keer was voor de auto fataal. Een circuit-rijder heeft het wrak overgenomen en de gifgroene beamer drift als het goed is nog steeds rond.


08-2006 - 08-2009Peugeot 306 XSI19952.0L120 pk114k - 154k
Net nadat ik mijn rijbewijs haalde kocht ik van mijn eigen geld een blauwe peugeot 306 XSI bij LA Auto's in Voorschoten.
Voor een eerste auto had dit beestje best wel wat PK's, maar ik heb er altijd fantastisch mee gereden. De 306 heeft me nooit in de steek gelaten.
Eind 2008 was de distributieriem toe aan vervanging, ik heb toen meteen alles (waterpomp, ontsteking, etc) laten doen en er zelf bij geholpen/gekeken, hier een hoop van geleerd.

In de zomer van 2009 had ik ineens het idee dat ik de 306 ontgroeid was, ik was toe aan een meer 'volwassen' auto.